2012-10-04

Heffaklump

I början av graviditeten läste jag böcker, artiklar och andra texter om just graviditet, bebisar och föräldraskap. Spännande och intressant tyckte jag, det var som om man plötsligt blev medlem i en klubb. Hux flux så gäller alla de där sakerna mig också. Efter ett tag slutade jag att läsa om graviditeten, höll mig till ett par appar på telefonen och nu har jag landat i att inte läsa alls. Jag har försökt fundera lite över det där. Tror att det är en kombination av bristande ork och av att jag faktiskt känner att jag vet det mesta av det som står. När jag insåg att jag kan ganska mycket nu, efter läsande, föreläsningar på sjukhuset, samtal med barnmorska osv, blev jag först lite chockad (nöjd också) och sen misstrogen. Det kan nog vara så att jag har kunskap så det räcker, men om jag vet vad som väntar mig? Nej. Aldrig i livet. Inte har jag insett det heller. Världens största äventyr och den vildaste upplevelsen någonsin kommer komma till mig inom loppet av två månader, och här sitter jag och funderar på om jag ska virka en kudde eller om jag ska sticka strumpor.

I mammaböckerna står det en massa olika saker man kan råka ut för, krämpor, konstiga humörsvängningar, bisarra matcravings och annat underligt graviditetsmässigt. Själv har jag hittills varit ganska jämn i humöret och inte haft några speciella cravings förutom en tredagars affär med varmkorv i somras. Idag kom jag dock på en väldigt underlig sak från en gravidbok som stämmer på mig: jag har blivit dålig på att runda hörn och ta mig förbi kanter. Klumpig alltså! Kan det bero på att min fabulösa bakdel har blivit större än vanligt så att den slår i lättare, eller på att magen har slagit min balans ur spel? Flera gånger har jag gått in i och nästan råkat välta bokhyllan hemma, har gått in i dörrposter och grindar och slagit i höften. Det kändes lite löjligt när jag krockade med en bokhylla på jobbet idag.

Well, jag tar hellre lite klumpighet än alla de andra konstiga sakerna som gravida kvinnor råkar ut för. Men om jag en dag skulle hittas under en hög med böcker och en kvaddad bokhylla, så vet ni i alla fall att det antagligen var mitt eget fel.



44 dagar kvar nu till BF. Aaaaaaaah!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar