2012-10-08

Måndag morgon

Godmorgon! 

Måndag morgon, då. Känns ruskigt bra, för måndagar är min lediga dag. Jag jobbar aldrig på måndagar, så jag kan lyckligt spendera dagen med att göra ungefär vad som helst. Idag ska jag lära mig att göra grönkålssoppa, tömma ett par bokhyllor och tvätta. Men allt det där kommer förstås i andra hand, för jag har ett nytt projekt på gång! (Ja, jag vet, jag har redan 7000 projekt liggande i lådor och på hyllor, men det här var så roligt och fiiiiint...)

Helgen har varit totalt underbar, i lördags ordnade några vänner en fantastisk babyshower för mig och min bebiskula, och sen spenderade vi resten av helgen hos föräldrarna. Det kommer bilder från showern snart, måste bara berätta om Det Stora Garnäventyret!

Garnbutiken Happy Color hade rea i lördags, så jag kastade mig dit med en halvinspirerad make i släptåg. Tryckte ner honom i en galen orange fåtölj och lät honom sitta där med annalkande migrän medan jag sprang runt i butiken och petade och luktade på garn i olika vansinniga färger och material. Det slutade med att jag köpte hem tre härvor handfärgat handspunnet garn från Uruguay. (Makens migrän nådde full skala strax efteråt så vi fick skynda oss hem och dra ner persiennerna.) Projektet som är igång är att virka ett stort antal japanska blommor och sen sätta ihop dem till en sjal, så att någon lycklig kan få den i julklapp.

Det blir roliga processer med det här garnet och tekniken, man behöver spänna ut och ånga och sånt där och det har jag aldrig gjort förr. Men det var tydligen inte så krångligt och gav bra resultat. Nåla upp på en strykbräda, stolsdyna eller liknande, ånga järnet med strykjärn och låt torka. Sen är blommorna stora, mjuka och fina. Har nåt med ullens textur att göra har jag förstått. Skillnaden före och efter är häpnadsväckande, titta! Den övre är sträckt och den undre är det inte.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar